Näin vaikutat yrityksiin

Jos haluat vaikuttaa yrityksiin ja niiden ympäristövaikutuksiin tehokkaasti, ota niihin suoraan yhteyttä. Yhteydenotto yritykseen on yksi helpoimmista tavoista vaikuttaa, ja kuka tahansa voi tehdä sen vaikkapa kotoa. Monilla järjestöillä on myös yrityskampanjoita, joihin lähteä mukaan.

Monta keinoa olla yhteydessä

Yrityksissä vedotaan usein asiakkaiden toiveisiin ja kuluttajakäyttäytymiseen esimerkiksi tuotevalikoiman suhteen. Sen lisäksi että äänestät kukkarollasi tai jaloillasi ja vaikutat sosiaalisiin normeihin ympärilläsi, kerro yritykselle suoraan, mitä siltä odotat. 

Haasta energiayhtiön ilmastotavoitteet. Anna mediayritykselle palautetta siitä, miten siellä käsitellään ympäristöaiheita. Ehdota ravintolalle kasvisruokien lisäämistä tai niiden parempaa esillepanoa. Kysy, voiko yritys poistaa valikoimastaan ympäristölle haitallisen tuotteen tai korvata sen vastuullisella.

Jos omistat yrityksen osakkeita, voit vaikuttaa yhtiökokouksessa. Yksikin osake riittää. Monilla kansalaisjärjestöillä on yrityksiin kohdistuvia kampanjoita ja vetoomuksia, joihin voit osallistua.

Anna palautetta mainonnasta. Valikoiman lisäksi asiakkaiden käyttäytymistä ohjaa myös markkinointi ja se, miten tuotteet on pantu esimerkiksi myymälässä esille. Harrastetaanko yrityksen mainonnassa tai viestinnässä viherpesua? Mitä tuotteita mainostetaan? 

Ovatko ympäristölle paremmat vaihtoehdot jossain myymälän nurkassa vai näkyvästi tarjolla? Onko yrityksen vastuullisuusraportti nähtävillä ja mitä siitä käy ilmi? 

Kiritä parempaan, pyydä vaihtoehtoja

Suurimmassa osassa yrityksiä seurataan asiakaspalautetta, ja mitä useampi palaute samasta asiasta tulee, sitä suuremmalla syyllä yrityksen on tehtävä muutoksia toimintaansa. 

Kiritä yrityksiä parempiin käytäntöihin tai kiitä onnistuneesta toiminnasta. Kysy, millainen ilmastosuunnitelma yrityksellä on ja millaisiin kohteisiin se on investoinut. 

Kannattaa ottaa yhteyttä yrityksen koosta ja toiminnasta riippuen johtoportaaseen, viestintään, markkinointiin tai sisäänostajiin.

Anna palautetta ja kysy esimerkiksi näistä asioista:

  • yrityksen päästöt koko toiminnasta
  • yrityksen sijoituskohteet 
  • viestintä, mainonta ja markkinointi
  • yhteistyökumppanit ja sponsorointi
  • ympäristölle haitalliset käytännöt, materiaalien kierrätys, hävikki
  • tuotevalikoima
  • tuotteiden laatu, kestävyys ja korjausmahdollisuus
  • esillepano ja saatavuus

Puhu, lähetä sähköpostia tai someta

Voit lähestyä yritystä kertomalla asiasi suullisesti esimerkiksi asioidessasi paikalla tai lähettämällä palautetta sähköpostilla. Kaikilla isoilla yrityksillä on myös somekanavat. Sosiaalisessa mediassa sekä palautteesi että yrityksen vastaus näkyy myös kaikille muille käyttäjille.

Esitä toive, kiitos tai kritiikki ja perustele asiasi. Kerro, miksi olet huolestunut asiakkaana ja kansalaisena. Jos toivot muutosta yrityksen toimintaan, esitä oma ratkaisuehdotuksesi, vaadi parempaa. Pyydä vastausta viestiisi.