Näin teet ilmastomeemejä

Meemit ovat yksi monista viestintävälineistä ilmasto- ja ympäristövaikuttajan työkalupakissa.

Meemit ovat sosiaalisessa mediassa leviävää, kuvan tai videon ja tekstin yhdistävää sisältöä, jossa käsitellään satiirin keinoin poliittisia aiheita tai kulttuurisia ilmiöitä. 

Meemejä on nopea tehdä, ja koska niissä käytetään useimmiten valmiita pohjia, niiden tuottamiseen ei tarvita mitään erityistä osaamista, idea riittää. Miten ilmastomeemejä tehdään? 

Millainen meemi toimii?

Meemeissä hiomattomuus toimii useimmiten paremmin kuin loppuun asti viilaaminen. Meemien tarkoitus on näyttää itse tehdyiltä, joten rouheus ja puutteelliset kuvankäsittelytaidot ovat yleensä pelkästään plussaa. 

Meemejä jaetaan vertaiselta vertaiselle, ja niiden näkijä saattaa ajatella, että olisi voinut itsekin tehdä yhtä hyvän tai paremman meemin. Oleellista on, että jokainen voi osallistua tekemällä, muokkaamalla ja jakamalla meemejä eikä vain lukemalla.

Meemeissä toimivat parhaiten lyhyet tekstit jo meemin visuaalisen muodon vuoksi. Lisäksi hyvän meemin ajatus avautuu nopeasti. Suomessa suomen kielellä kirjoitetut meemit menestyvät paremmin kuin englanninkieliset. 

Hyvä meemi yhdistää jotakin uutta ja erikoista tuttuun ja turvalliseen. Uteliaisuuden herättämisen ja tunnistettavuuden yhdistelmä kantaa yleensä pisimmälle. Sisäpiirin jutut toimivat vain sisäpiiriläisille.

Vitsiä ei tarvitse keksiä, koska meemi itsessään jo kehystää kuohuvan aiheen vitsiksi.

Miksi ilmastomeemejä kannattaa tehdä?

Yksi meemeillä viestimisen tavoite on yksinkertaisesti se, että ne pitävät keskustelua aiheesta yllä. 

Meemeillä voi käsitellä lyhyessä ja humoristisessa muodossa vaikeita asioita. Meemin ideana on matala kynnys idean levittämiseen: meemin jakaminen somessa on monille helpompi tapa ottaa osaa ajankohtaiseen keskusteluun kuin tieteellisten tai poliittisten artikkelien jakaminen saatikka omien ajatusten kirjoittaminen julki. Meemien jakamiseen ei liity samanlaista leimautumisen pelkoa.

Vaikuttamiseen tähtäävä viestintä perustuu toistolle. Meemit ovat tiivistetty viestinnän muoto, jota ihmiset sietävät hyvin, kun taas pitkiä, kantaaottavia tekstejä kannattaa kirjoittaa harvemmalla syklillä. 

Mistä aiheista ilmastomeemejä voi tehdä?

Aivan minkä tahansa aiheen voi muuttaa meemiksi. Parhaiten meemissä toimivat uutiskriteerit: aihe, joka on läheinen, ajankohtainen, joka puhuttaa ja jonka asiayhteyden tunnistaa nopeasti. Meemeillä osallistutaan paraikaa käynnissä olevaan julkiseen keskusteluun. Meemit toimivat hyvin esimerkiksi vaalien ja ilmastomarssien aikaan.

Ilmastovaikuttamisessa perinteisiä aihealueita ovat tiede, uutiset, politiikka ja kulttuuriset trendit. Poliitikkojen ja yritystoimijoiden lausunnot ja mainoslauseet on helppo ottaa käyttöön varsinkin silloin, jos niille on jo syntynyt valmiiksi tunnettavuutta. 

Meemeissä pätee sama periaate kuin kaikessa muussakin sisällön tuottamisessa: tunne kohdeyleisö ja tiedä, mikä aihe ja näkökulma heitä kiinnostaa. 

Missä kanavissa ilmastomeemit toimivat?

Meemejä voi käyttää missä tahansa digitaalisissa kanavissa. Eniten vaivannäköä meemin leviäminen vaatii Twitterissä, jossa sisältöä on runsaasti ja julkaisutahti on lyhytjänteinen. Meemin meneminen läpi Twitterissä vaatii lähes täydellisen ajoituksen, sisällön ja päivänkohtaisesta aiheesta ammentamisen. Twitterissä on myös syytä selvittää, missä koossa meemikuva näkyy kokonaisena.

Kannattaa ottaa huomioon myös eri somekanavien käyttäjäpiikit eli ajat, jolloin paikalla on eniten ihmisiä. Eri palveluiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti, mutta perussääntönä esimerkiksi Facebookissa kannattaa julkaista aikaisin aamulla, ja Instagramissa käyttäjäkunta on nuorempaa ja hereillä eri aikaan. 

Meemejä voi jakaa vain omille seuraajilleen, mutta uhkana on, että viesti jää sisäpiiriin. Ilmastovaikuttamisen idea ei ole saarnata omalle seurakunnalle vaan laajentaa vastaanottajajoukkoa. Meemeillä voi kommentoida esimerkiksi yhteisöjen ja yritysten omia somepäivityksiä, jolloin kommentti tavoittaa kyseisen yrityksen asiakkaat.  

Miten ilmastomeemejä käytännössä tehdään?

Meemien tekeminen ei vaadi kuvankäsittelytaitoja tai muuta teknistä osaamista. Meemin perustaso on yhdistää kuva ja teksti, ja helpoimmalla pääsee käyttämällä meemisovellusta. Sovelluksia löytää hakusanalla “meme generator”. Yksi helppokäyttöisimmistä on Imgflipin meemigeneraattori

Meemeillä on oma historiansa ja logiikkansa. Jos tietyn meemin käyttö ei ole tuttua, generaattorisivuilla näkee esimerkkejä siitä, miten meemiä on aikaisemmin käytetty. Sen jälkeen pohjaa voi soveltaa valitsemaansa aiheeseen. 

Generaattoreihin voi myös ladata omia kuviaan meemipohjaksi. Muista tekijänoikeudet! 

Kuvaa valittaessa kannattaa olla tietoinen, mitä merkityksiä se sisältää. Tietynlainen kuvavalinta voi vahvistaa esimerkiksi sovinistista tai rasistista ajattelua tai ihannoida väkivaltaa.

Testaaminen ja kokeilut kuuluvat asiaan. Kaikki meemit eivät lähde lentoon. Vaihda lähestymiskulmaa ja jatka kokeilemista! Tee samasta meemistä monta eri versiota ja hio aluksi omien kavereiden kanssa. 

Millainen on hyvä ilmastomeemi?

Toimiva meemi 

  • tehdään vertaiselta vertaiselle -ajatuksella
  • sisältää vastakohtia ja kärjistää
  • on yllättävä ja käyttää huumoria aseenaan
  • saa ajattelemaan 
  • avautuu katsojalle nopeasti 
  • tuottaa oivaltamisen iloa
  • saa vastaanottajan tunnistamaan meemistä itsensä tai ilmiön, jota kannattaa
  • herättää vastaanottajassa halun jakaa ja tehdä meemistä oma versio. (ryhmä, jossa 

Ilmastomeemit Facebookissa 

Ilmastomeemit Instagramissa 

Se rennompi ilmastomeemiryhmä

Climemechange Instagramissa